torsdag 7 maj 2009

Mina drömmars balkong



Jag älskar växter, att se när det växer och blommar känna dofterna jorden mellan fingrarna. Har fått fria händer på pojkvännens balkong att skapa vad jag vill. Har börjat med att planetera svartlila småvioler, en replik av Venus de Milo, vackra krukor. Kaktus dahlior, basilika, timjan, gräslök och en rosalila fuschsia står på tillväxt i ett fönster. pojkvännen hatar blomflugor vilket är mer eller mindre oundvikligt nr man odlar vilket ger mig ett ständigt aningen dåligt samvete när jag hittar de små odjuren oskyldigt fladdrande mot fönstret...


Försöker få ut maximal skönhet för minimalt med pengar. -Letar igenom second-hand butikerna efter billiga krukor, korgar och andra planteringskärl och billigt pynt. Vill ha högbenta gjutjärns och betongurnor i klassisk stil, -tänker mig en blandning mellan gammal kyrkogård och köksträdgård. Tomater i hinkar ska det bli och jag drömmer om hallon efter att ha hört att de går bra i hink på balkongen. Men än så länge är Venus ensam bland violerna i väntan på att faran för nattfrost ska vara över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar