onsdag 5 maj 2010

100 tips för ett miljövänligare liv #9-10 Odla själv / Återanvänd förpackningar

Tips#9 Odla själv!
Alla kan odla något, även om det bara är några krukor med kryddväxter på fönsterbrädet i en pytteliten lägenhet. Eller på balkongen, eller i egen trädgård, eller på en kolonilott, eller på lånad mark, eller bli gerilla gardener och odla på skräpmark som någon annan äger men där ingen bryr sig om dina odlingar
Jag har sått 5 sorters tomater (varav en är en hängande sort för amplar!), solrosor, svarta violer, gräslök, 3 sorters basilika som ska få tillbringa sommaren på våra två balkonger. Fast en del ger jag bort. Behöver knappast 40 tomatplantor själv och mina vänner blir glada att få något till sina egna balkonger. jag hoppas kunna odla och frysa ned så pass mycket tomater att jag har alla jag behöver för vinterns grytor och såser.


Tips #10 Återanvänd förpackningar!

Allt jag odlar planteras i återanvända förpackningar som jag började spara redan i januari. Stora växter t.ex. tomater i mjölkpaket eller likande och mindre i smöraskar, take away-muggar osv.
Jag behöver inte lägga ner några pengar på krukor att så i och när jag planterar om växterna i permanenta kärl kan jag diska ur förpackningarna och lägga dem i återvinningen!

Naturligtvis behöver det här inte bara gälla odling, gamla sylt och honungsburkar går att använda om och om igen liksom glas och plastflaskor. Det är ju onödigt att lägg sådant man själv behöver i återvinningen!



Copyright text och bild Marie Karlsson 2010.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar