torsdag 7 februari 2013

Framtidsfunderinga

Just nu funderar jag mycket på framtiden, vart jag och min familj kommer befinna oss om ett år eller tio. Och hur världen kommer att se ut då.
Speciellt framtiden på lite längre sikt har börjat kännas mer osäker och faktiskt lite obehaglig.
Jag brukar alltid vara väldigt positiv och inriktad på lösningar men just nu känns det som att hela världen går åt fel håll även och att de positiva förändringarna motverkas av allt det negativa i alltför stor grad.

Jag skulle vilja spara mer pengar och satsa mer pengar på sådant som kommer vara nyttigt i framtiden men har inte riktigt råd.
Sedan finns hela tiden konflikten mellan att spara på lång sikt eller kunna göra något roligt snart t.ex. drömmer jag om att kunna åka på ö-semester på Västkusten i sommar igen. Jag hämtar fortfarande kraft och energi från mina dagar på Bohus-Björkö i somras. Att få vistas någonstans helt utan krav på vad man ska ägna sig åt under dagen var underbart.

Dessutom hur säkert känns traditionella sparformer idag? Kommer min bank överleva närmsta 10 åren hur som helst? Funderar på att föra över mitt långsiktiga  sparande till Eko banken eller JAK medlemsbank, banker som har bättre täckning för sina kunders pengar och inte lånar ut pengar som inte finns.

Att sedan så många runt om kring en är mest fixerade vid nya kök och långa utlandssemestrar gör att jag kan känna mig rätt ensam med min framtidsångest. men jag tror trots allt att det är bättre att verkligen se de problem som finns och försöka agera utifrån dem istället för att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att allt kommer fortsätta likadant för alltid.

Copyright Marie Karlsson 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar