lördag 1 mars 2014

Det växer!

Årets odlingssäsong har börjat, jag har sått 6 sorters tomater, chili, två sorters basilika och smörgåskrasse. Basilikan och en sorts tomat har redan grott på mindre än en vecka. Man måste så tomaterna extra tidigt här i norr för att de ska hinna bli nog stora tills de kan ställas ut i juni.
Snart är det dags att klippa ned mina vinterrangliga pelargoner också.

Jag är med i en odlingskurs i vinter där vi lär oss mer om att odla allting ätbart och så ska vi försöka få tag på en stadsnära plats här i Luleå att odla på tillsammans till sommaren.
Jag fyller vår balkong med växter varje år och sår grönsaker ihop med min mor men hon bor 8 mil bort så jag kan inte bara cykla förbi och rensa ogräs när jag har lust.  Jag har saknat att gräva i jorden så det ska bli kul att odla på närmare håll och lite sådant som inte riktigt fungerar på en balkong som ärter, potatis, morötter och rödbetor.
Kommer testa att odla gurka och vintersquash också i år. Fast gurkan blir bara på min varma söderbalkong.
 Älskar vintersquashens gulorange söta kött som blir perfekt fylld fylld med örtkryddad quornfärs eller som en värmande soppa. De går att lagra flera månader i rumstemperatur så är perfekt för den som bor i lägenhet!
Men än så länge är det rotfruktstid, morötter, potatis, lök och rödbetor som gäller även om vi har slut egenodlad potatis, morötter och lök. Men jag försöker köpa lokalproducerat och ekologiskt fram till den nya skörden. Fast idag har jag ätit grön ärtsoppa från fjolårets egna infrusna ärter. Mums!


Copyright Marie Karlsson, 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar