lördag 19 december 2009

Ny lägenhet, ny inspiration och nya muskler

Äntligen inflyttade i nya lägenheten. Det tog fem dagar av bärande och städande. Jag kände mig hemma direkt även om pojkvännen blev lite besvärad av de orange hyllorna i köksskåpen.
Jag älskar verkligen köket som är otroligt hemmtrevligt med vad som verkar vara orginalinredning från när huset byggdes någon gång på 40-talet. Visst är skåp och lådor slitna men personliga och robusta. Den lilla köksbänken var klädd med horribelt brunt självhäftande fejkträ som var slitet och skabbigt. Jag såg att det var trä under på kanten där en bit farit bort och hittade vacker ljusblå Perstorps platta under!
Jul utan amaryllisar är svårt att tänka sig. Köpte den här fina rosa och vita idag.
Till sommaren kommer den få bo i en kruka på balkongen och växa sig större till nästa jul. amaryllis lökar kan bli väldigt stora och gamla bara man tar hand om dem ordentligt. När de har blommat över och fått blad behöver de vatten och näring. På sommaren kan de planteras ut i rabatten eller i en kruka på balkongen så löken kan samla näring. På hösten tar man in den innan första frosten, låter bladen vissna ned så löken får vila för att sedan sätta om den och börja vattna lite grand. har man tur får den knoppar då även om det är svårt att exakt tima blomningen till jul som proffs odlarna. Men det är härligt när än de blommar.

Har julpyntat de delar av lägenhetens om inte är full med flyttkartonger fortfarande. Har lagat min elljustake fån 50-talet som har tillhört mina morföräldrar som är likadan som den på bilden ovan som jag hittat på antikaffär. Den brände proppar i fjol men nu funkar den igen.


Fönsterstjärnan är från 50- eller 60-talet och har varit min Fasters. Sådana här äldre elektriska julsaker är av väldigt bra kvalitet och går oftast att laga ifall de går sönder så de håller i evigheter. Inget modernt skräp som är trasigt efter ett år och omöjligt att laga. Betydligt billigare än nya dessutom när man har turen att hitta dem.

Fönstret i sovrummet är fyllt av svenskt hyttglas, Lisa Larssons Gunnar Sträng (fd.svensk finansminister) sparbössa och en spegel från förra sekelskiftet


I ormhasseln hänger en uggla i glas från Åhléns. Är man försiktig håller grenarna i massor med år har haft mina i 5 år och de har överlevt två flyttar.

Copyright text och bild Marie Karlsson 2009.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar