söndag 6 december 2009

Jul jul stålande...förkylning

Det var meningen att jag skulle stå och sälja hantverk på Hägnans julmarknad i Gammelstan hela helgen. Så klart blev jag sjuk. Tur att jag har väldigt snälla och pålitliga föräldrar som alltid ställer upp när det krisar.
Årets tillskott till samlingen med julpynt är den småarga grodan i glas. Köpt på Fröken April i Luleå. Eftersom jag älskar grodor så var den helt omöjlig att motstå.


Amaryllisen är min favoritblomma till jul, lika fin på lök som den är som snittblomma. Jag älskar hyacinter men har tyvärr svårt att stå ut med doften...


En levande julgran är jättehärlig. Mina huggs på egen skog och blir miljövänliga och klimatsmarta.

I år ska jag experimentera med den återanvändbara avbarrade julgranen. Blir i alla fall annorlunda. Fast jag tror det blir snyggt.

En del av min samling med julpynt.
De stora rosa kulorna har jag haft sedan jag var riktigt liten och för några år sedan hittade jag glas spiror i samma färg på Åhléns vilket jag blev väldigt glad över eftersom det är en svår färg att få tag på. Jag ser min smaling med julpynt som ett livsprojekt. Jag väljer ut några nyasaker per år att lägga till samlingen jag vill ska hålla resten av mitt liv. Plastsaker går bort helt och hållet. Försöker hitta vackra handgjorda prydnader istället eller roliga glaspynt. När jag var liten älskade jag att se på min Fasters julgran, hon hade glasfåglar och gamla julkulor och annorlunda glitter och jag tyckte det var fantastiskt vackert.
Jag skulle vilja ha en vit glasuggla från Åhléns nu. Precis min stil, jag älskar alla slags djur och skulle kunna fylla min lägenhet med djur skulpturer, uppstoppade djur och djur prydnadssaker.

Copyright text och bild Marie Karlsson 2009.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar