måndag 3 januari 2011

100 tips för ett miljövänligare liv # 19 Rensa i plasten

#19 Rensa i Plasten

"Förgiftad", blev förra årets viktigaste läsupplevelse för mig.
Redan innan jag läste den hade jag bestämt mig för att jag skulle minska min plastanvändning så mycket som möjligt under 2011 men med mina nya kunskaper kändes de ännu viktigare.

Plaster märkta med 1, 2, 4 och 5 på undersidan anses vara tämligen ofarliga medans plaster med andra nummer är mer eller mindre giftiga och bör undvikas.
PVC märks med en 3 och innehåller ofta mjukgörande ftalater som kan vara hormonstörande och cancerframkallande. Plastleksaker är ofta tillverkad av PVC...

BPA (Bisfenol A) är hormonstörande och finns i hårda plaster t.ex. inehåller polykarbonatplast nästan 100% BPA. Du känner igen denna typen av plast genom märkningen 7 som betyder övriga plaster. BPA är till och med farligare i små doser än i större genom att den då ger mer skadliga effekter! Man har påvisat samband mellan denna kemikalie och ADHD, Damp, demens, fetma och tidigt utvecklad diabetes. Nappflaskor av denna plasttyp är på väg att förbjudas men det är minst lika allvarligt att denna plast förekommer i andra varor som kommer i kontakt med livsmedel. Många kassakvitton innehåller också BPA av någon konstig annledning.

Jag ska själv använda mer glas burkar och flaskor och skaffa metall lådor till matförvaring. Jag drack själv välling ur en BPA nappflaska när jag var liten...

Källor: www.naturskyddsforeningen.se, www.wikipedia.org och "Förgiftad,om kemikalierna i vardagen och det osynliga hotet mot vår hälsa" Rick Smith och Bruce Lourie, 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar