söndag 16 januari 2011

100 tips för ett miljövänligare liv, #20 Gör det själv! (DIY)

#20 Gör det själv (Do It Yourself)

Går att applicera på de flesta delarna av livet. Innebär helt enkelt att fixa något själv istället för att köpa nytt eller låta någon annan  göra det åt dig.


 Jag har en kombinerad plånbok/kalender i gult läder som jag har haft i evigheter (som jag fått av min mor som använde den före) som var fullt fungerande men började se ful och sliten ut och hade fått en svart rand över framsidan. Jag tog helt enkelt mina akrylfärger och målade om den, med Alice i Underlandet-tema. Igår bättrade jag på färgen för tredje gången och tog mig tid att lacka ytan så håller den förmodligen ännu ett tag. Visserligen håller ett av kreditkortfacken på att bli slappt så korten åker för långt in men är det inte lite onödigt att köpa nytt bara därför?


I stället för att köpa en ny kalenderinlaga i år så gjorde jag om en enkel kalender jag fick med en tidning jag köpte. Klistrade helt enkelt på ett fotografi jag tagit och en tygetikett med mitt företagsnamn och slog in allt i självhäftande plast jag har en hel rulle stående av. Total kostnad ca 1,5 timme och max 3kr.

Copyright text och bild Marie Karlsson 2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar