måndag 3 november 2014

Bra program om mode och hållbarhet

Jag kan verkligen rekommendera SVTs program Kvalitet för alla som är intresserade av mode och hållbarhet. Kan ses på urplay.se. Camilla Thulin är programledare och man får massor med tips om hur man tar hand om sina kläder på ett bra sätt, information om hur kläderna tillverkas och vilka miljöproblem som klädproduktionen medför.

Själv bestämde jag mig för att bara köpa ekologiska eller secondhandkläder (eller konventionella kläder av väldigt bra kvalitet men bara i undantagsfall) efter att ha läst Naturskyddsföreningens årsbok 2008, Grön design. Då var det ganska svårt att få tag på ekologiska kläder, idag är det mycket lättare. Däremot behöver man tänka efter när det gäller kvalitet. En tröja av ekologisk bomull som bara håller ett par tvättar är inte så bra den heller men har den god kvalitet och är ekologisk är det en stor vinst.
sjal av ekologisk ull

 Efter det har jag även bestämt mig för att bara köpa miljövänligaeller begagnade skor eftersom jag inte vill stödja framställningen av kromgarvat läder eller ha andra kemikalier i mina skor.  Och jag köper mycket lite kläder över huvud taget nu för tiden utan får det mesta jag behöver från klädbytardagar, det går utmärkt att leva på konsumtionssamhällets överflöd när det gäller kläder.  Att handla kläder som är tillverkade i Sverige av små designers eller i övriga Europa är också bättre val eftersom miljöreglerna är mycket strängare här. Mina randiga favorittröjor från Marimekko tillverkas till exempel fortfarande i Finland.

Copyright Marie Karlsson 2014.

1 kommentar:

  1. Så roligt att läsa ditt inlägg och att boken gav ett så konkret resultat!
    /Cecilia, en av redaktörerna för Grön design

    SvaraRadera