tisdag 19 januari 2010

Nyårslöften




Jag kom på att jag visst tänker avlägga några nyårslöften så här en bit in i Januari.

1. Jag ska läsa mer böcker.
2. Jag ska ha minst en helt köpfri månad under våren. Dvs. inga andra inköp än mat eller annat livsnödvändigt typ mediciner, toapapper och sådant. (Hoppas på två men kan inte lova mer än en.)
3. Jag ska försöka tjäna mer pengar.

Nummer 1 kommer sig av att jag aldrig tycker mig ha tid att läsa nu för tiden fast det är ett av mina största intressen. Var på biblioteket tidigare i kväll och kom hem med 6 böcker. Mest för att jag sa till pojkvännen som läste en tidning att nu går vi härifrån innan jag hittar ännu fler böcker att låna. Fast när jag gick på högstadiet blwev det ofta två påsar fulla per besök speciellt på sommaren.

Köpstoppet är inspirerat av "Köp inte den här boken. Mitt år med köpstopp" av Ann-Christin Gramming, http://notbuying.blogspot.com/.
Tanken är att förena miljövänlighet med att spara pengar till sommarens semester. Så vi har råd med semester. Hoppas på att pojkvännen ska hänga på en månad.

Tjäna mer pengar handlar inte om att få mer att konsumera för utan helt enkelt få lite större marginaler och kunna spara lite också.

2 kommentarer:

  1. Lycka till med köpstoppet (och läsningen")

    SvaraRadera
  2. Tack! Det går förhoppningsvis bra. -Jag är ingen storkonsument i vanliga fall heller. Och jag har upptäckt att stadsbiblioteket här i Luleå har i princip alla böcker jag ville läsa!

    SvaraRadera