fredag 17 augusti 2012

Självhushålnings Augusti

Augusti och September är de månader då jag alltid är allra minst beroende av att köpa mat utifrån. Jag skördar på balkongen, i mina föräldrars trädgård, plockar alla tänkbara sorters bär, svamp och fångar egen fisk. Behöver jag bär eller grönsaker jag själv inte odlar så köper jag på torget av lokla odlare. Idag har jag plockat både smultron och hallon, handlat 1,2 kg lokalodlade tomater (som jag tänker rosta i ugnen med kryddor och olivolja och frysa inför vintern), en gul gurka och en squash.

Istället för att köpa frukt äter jag färska bär jag plockat själv. Ikväll blir det hallon, igår åt jag åkerbär.
Mammas äpplen är inte mogna ännu och det nyinköpta finska plommonträdet är fullt av förväntningar inför kommande år. Det kommer från Österbotten och kommer förhoppningsvis klara sig fint här i
 zon 6.
-Tänk att kunna äta egna Norrbottensodlade plommon, koka marmelad och chutney!

Balkongen är full med kryddörter: persilja, rosmarin, oregano, koriander, citronmeliss, grönmynta, citrongräs och gräslök, 15 borlottibönor växer sig stora, en (än så länge) squash, massvis med tomater, sallad, chili. Nästan allt är odlat från frön och den mesta jorden komme från mina föräldrars kompost, kärlen sparas år från år så kostnaderna är minimala.

Copyright Marie Karlsson 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar