måndag 24 september 2012

Skräpprojektet fortsätter

Fotoprojektet där jag samlar in skräp längs en strandsträcka och fotar  av resultatet går vidare. Har haft ett långt avbrott  för att jag har varit sjuk men idag blev det en lång promenad och skräpplockande igen. Nu när de första höststormarna har varit är det mycket mer skräp än det har varit under sommaren.
Mestadels plast som spolats i land. Fyllde en stor påse med plastskräp och en med flaskor och aluminiumburkar.
-Hade jag haft en påse till hade jag lätt kunnat fylla den med.

Tråkigast var att jag hittade en vik vid en brygga där mängder med skräp hade samlats och mycket av plasten var i centimeterstora bitar. Helt omöjligt att plocka upp allt tyvärr.
 Det är det som är det stora problemet med plast i naturen och främst i vatten, att det sönderdelas i allt mindre bitar tills att de är mikroskopiskt små och äts upp av fåglar och fiskar och fyller deras magar så att de till slut dör av svält. Dessutom kan bitarn bli så småa att de kan passera genom cellväggar. Självklart inte nyttigt. Så ta med der skräpet hem nästa gång ni åker ut md båten. Havet är ingen bra soptipp...

Copyright Marie Karlsson 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar