torsdag 9 maj 2013

Hundra tips för ett miljövänligare liv #24; sopor som resurs

Ännu bättre än att återvinna skräp är att återanvända det.

Det finns nästa hur mycket möjligheter som helst, allt från att så och plantera i tomma förpackningar till att väva mattor av gamla plastpåsar.
När du börjar se skräp som en tillgång kommer det förändra ditt liv för alltid!

Jag sparar alltid gamla tetror (inte alla, det blir för mycket) att så och plantera i.
Plastförpackningar med genomskinliga lock blir jättebra miniväxthus för frösådd och går ofta att använda flera gånger, sedan är det bara att diska ur och lägga i återvinningen om de inte blivit alltför förstörda.

Jag har en stor spånkorg full med plastpåsar i snygga färger som jag kommit över på ett eller annat sätt även om jag nästan alltid har tygpåsar med mig när jag handlar.
Det går utmärkt att klippa mattrasor eller garn av dem att väva, virka eller sticka med!
Kanske inte till kläder men funkar bra till mattor och väskor.

Kartonger kan man bygga lekstugor åt barn, det finns till och med ritningar på barnmöbler i kartong man kan bygga själv att ladda ned, eller dockskåp, eller klä mindre lådor med papper för finare förvaring.

En av mina personliga passioner är gamla sophögar som man ibland kan hitta i närheten av bebyggelse,  speciellt på landet som ligger kvar från tiden innan den allmänna sophämtningen. De är ofta fyllda med de mest underbara skatter  (i alla fall i mitt tycke) som ingen brukar bry sig om men du kan ju fråga markägaren om lov för säkerhet skull. Till exempel kan man hitta gamla hinkar att planera i, fina flaskor och glasburkar eller plåtburkar som i bästa fall inte har rostat sönder, delar av gamla kakelugnar osv. Men använd handskar då de ofta är fullt med trasigt glas.

Bara fantasin sätter gränserna!

Copyright text Marie Karlsson 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar