fredag 18 april 2014

100 tips för ett miljövänligare liv #26 Minskad konsumtion

Hellre semester än onödig konsumtion. Här utsikt från Hönö Klåva på förra årets västkustsemester.
Just nu konsumerar jag extremt lite. Jag köper nästan ingenting som inte är absolut nödvändigt.
Jag har helt enkelt nästan allt som jag behöver. Kläder, böcker, hushållsprylar, möbler.
Att konsumera mindre är ett av de absolut bästa sätten att minska sin miljöpåverkan.
I mitt fall handlar det både om miljöhänsyn och ekonomi, jag sparar hellre pengar till sommarens semester än att köpa prylar just nu. Sedan tjänar jag så pass lite att jag helt enkelt inte har råd med onödig shopping.
Senaste månaderna består min hela "lyx konsumtion" av 4 böcker på bokrean, 1 tidskrift, 1 tidning och att jag ätit ute 4 gånger och fikat ungefär lika många gånger.
Däremot prioriterar ja att lägga de pengar jag har på att köpa riktigt bra råvaror till den mat jag äter, i huvudsak ekologiskt.
I maj är det dags för stans årliga klädbytardag och så har jag två sopsäckar med kläder som jag fått av min kusin, som flyttat till Japan, att gå igenom.
Går kläderna sönder så lagar jag dem så långt det går och sedan klipper jag sönder dem till trasor eller mattrasor.
Om jag verkligen behöver något köper jag det i secondhand om möjligt, annars av miljövänlig tillverkning eller tillverkar det själv. Just nu håller jag på och syr om en 80-tals mockajacka så den ska se modernare ut.

Copyright text och bild Marie Karlsson 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar