torsdag 5 mars 2015

100 tips för ett miljövänligare liv nr 27 Vara nöjd med det du har!

Många av de miljöproblem vi som privatpersoner orsakar beror på att vi aldrig är nöjda, aldrig får nog, alltid vill ha mer och bättre, nytt och annorlunda. Tänk om vi alla skulle jobba på att bli mera nöjda istället? Vi skulle säkert får mer pengar kvar i plånboken, slänga mindre, fundera mer på vad vi köper om vi inte tänker att jag ska ändå köpa en ny dator/telefon/klänning/bil/soffa igen snart. Och må bättre.
-Att få känna att det är okej att ha sina jeans som är 2 eller 5 eller  till och med tio år gamla. Att behålla telefonen så länge den fungerar. Köpa en dyrare soffa som håller i 40 år, eller köpa den dyra soffan i andra hand istället. Inte köpa något alls om man inte verkligen behöver det. Åka på semester med buss till grannstaden istället för Thailand eller Kanarieöarna. -Eller bara stanna hemma och utforska ett område i din närhet du aldrig varit i, jag lovar att det finns!
Jag försöker att vara nöjd. Känna att mitt värde inte sitter i hur gamla min ryggsäck, handväska eller soffa är. Utan hur jag är, vad jag gör, att jag är jag.
Min vinterjacka är en klassisk grön parkas med fuskpälskrage som först min pappa har använt i många år (den är inköpt någon gång på 70-talet) och jag har haft varje vinter de senaste 10 åren när det är kallt och/eller blåsigt vilket det är jämt i Luleå där jag bor. Den är i princip outslitlig. Jag har bytt foder i fickorna som var helt söndertrasat och lagar någon söm då och då när tråden ger upp men den är fortfarande hel, ren och snygg. Visst kan jag ibland tänka att här går jag med samma gamla trista jacka men sen tänker jag att nu får jag skärpa mig. Och jag har andra jackor, däremot är det väldigt länge sedan jag köpte en nytillverkad jacka. Men parkasen är min favorit och helt klart den bästa vinterjacka jag äger.
Att vara nöjd är att vara lite mera fri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar