lördag 7 mars 2015

Dags för köpstopp!


Jag har under flera år kört 3 månaders köpstopp varje år men i fjol blev det inte av (jag konsumerade väldigt lite ändå) men nu känns det som att det är dags igen. Jag handlade ganska mycket (från min shoppingsnåla utgångspunkt) under Februari och det kändes för mycket till slut, trots att jag bara köpte saker jag behövde, förutom secondhandjacka nr 162 (känns det som). Jag försöker göra mig av med lika många saker som jag skaffar så jag lyckades till och  med skiljas från en av mina gamla jackor.
 Jag kommer tillåta mig att gå ut och äta (blir max två gånger per månad hur som helst) och att gå och fika, jag fikar och äter bara på ställen med schyssta (eko, fair trade och närbroducerat ) råvaror och det fyller en social funktion som jag inte vill vara utan.
 Däremot blir det inga andra inköp som inte är mat eller mediciner förrän 1 juni. Eventuellt kan jag tänka mig att göra undantag för lagerhyllor till förrådet om vi skulle få tag på några secondhand eftersom vi behöver röja där och det är omöjligt utan hyllor. Material jag behöver till mitt företag berörs inte av köpstoppet.
Jag tycker det är befriande att inte handla och tänker spendera min tid med att läsa låneböcker, vara mycket utomhus och umgås med nära och kära istället för att gå i affärer som jag sällan gör hur som helst. Hoppas även få tid att fortsätta beta av mina högar med kläder som ska lagas eller sys om. Har redan satt läderkanter på en tunn svart täckjacka jag fick på en klädbytardag som hade en stor ful krage jag klippte bort, sytt upp tre par jeans och sytt ett kuddfodral till en jättekudde till soffan av ett fint tyg jag hade hemma i en låda.
Ska även försöka rensa ut ännu mer ur lådor, skåp och garderober. Har många saker jag har svårt att släppa taget om men egentligen vare sig behöver eller kommer använda igen...

Copyright: Text och bild Marie Karlsson 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar